Home » Overig

Onze automatische piloot

In 95% van al het gedrag dat wij dagelijks doen, worden wij aangestuurd door ons onderbewuste. Ons onderbewuste is een database aan opgedane kennis en ervaringen. Dat is super handig. Zo kunnen we - als we eenmaal een tijdje ons rijbewijs hebben - op de automatische piloot autorijden. Veel van alle handelingen die je tijdens rijlessen leert, heb je dan al zo vaak gedaan dat je je er niet meer bewust van bent dat je ze doet. Denk aan het schakelen; gas loslaten, koppeling in, schakelen, koppeling laten opkomen, gas geven, spiegels kijken bij een kruising, enz, enz. 

Ons onderbewuste is onze grootste vriend: Hij is ons hele leven bij ons. Wees vrienden met je onderbewuste.

Ons onderbewuste is wat dat betreft net als een computer, het voert de geautomatiseerde programma's uit zoals jij ze geleerd hebt. Wil je het anders gaan doen dan moet je je onderbewuste gaan vertellen dat je het anders wilt. Helaas is het dan niet zo eenvoudig als bij een computer. Daar herschrijf je een programma en klaar. Ons onderbewuste voert graag het gedrag uit dat we het vaakst doen en het wil ook graag gelijk hebben. Met één keer vertellen hoe je het anders wilt doen is het programma van ons onderbewuste niet herschreven. Onderzoek heeft uitgewezen dat het minimaal een maand aan oefening en bewust handelen vraagt voordat ons onderbewuste een nieuw neuraal netwerk heeft aangelegd.

Ons onderbewuste is een "believesystem". Je believesystem is het geheel aan ervaringen, opgedane kennis, normen, definities, overtuigingen en betekenissen die je hebt gegeven aan bepaalde situaties of omstandigheden.

Slechts 3 tot 5% van onze reacties en acties zijn bewust. En als we onze acties en reacties willen veranderen dan moeten we ons onderbewuste actief gaan herprogrammeren.

In je eerste levensjaren ben je gedrag gaan ontwikkelen om te "overleven".

Gedrag waar je niet tevreden over bent, is meestal reactief, weg van angst en pijn, als gevolg van ervaringen of gebeurtenissen waar je (meestal in je jeugd) een betekenissen aan hebt gegeven en die je nu je volwassen bent niet meer dienen.

Niet goed genoeg

Een voorbeeld: Er was eens gezin met een heel vrolijk, actief en levendig meisje. Dat meisje had van allerlei out of the box ideeën en was heel ondernemend. Telkens als ze weer iets had bedacht zeiden haar ouders, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Kijk eens naar je vriendinnetjes die doen normaal, wees toch niet altijd haantje de voorste. Gedraag je eens zoals de anderen. Ze werd voortdurend afgekeurd. En toen dat maar vaak genoeg tegen dat meisje werd gezegd viel opeens het kwartje. En het meisje concludeerde: Oh mijn ouders vinden mij niet goed genoeg. Ik mag me niet gedragen zoals ik dat nu doe want dan houden ze niet meer van mij. Die realisatie is bijzonder pijnlijk. Te pijnlijk om waar te zijn. Haar ouders houden blijkbaar niet onvoorwaardelijk van haar. En omdat ze als kind afhankelijk is van haar ouders voor onderdak, voeding en liefde gaat ze gedrag ontwikkelen waarvan ze weet dat het haar ouders wel aanstaat. Ze gaat heel erg haar best doen op school om waardering te krijgen voor haar prestaties zodat haar ouders weer van haar zullen houden. En elke keer als ze zich onzeker voelt of bang is om afgewezen te worden dan gaat ze heel erg haar best doen. Deze gebeurtenis uit haar jeugd heeft een belangrijke betekenis gekregen die door haar onderbewuste in haar "belief system" is opgenomen. Zij gelooft nog steeds over zichzelf dat ze niet goed genoeg is. Zij compenseert dat geloof door keihard te werken om de waardering van anderen te verwerven. Complimenten over haar goede werk geven haar enkele seconden een goed gevoel en daarna is er weer een nieuw compliment nodig om zich goed te voelen. Nu is dat harde werken een mooie kwaliteit. Maar als je dat doet zoals dat meisje, om iets te verbergen over je innerlijk waarvan je gelooft dat dat niet goed is, dan heeft het geen fijn effect. Wanneer deze inmiddels volwassen vrouw in een vergadering een creatief voorstel doet dat gelijk wordt afgewezen door haar collega's, dan denkt ze gelijk: zie je wel: ik ben niet goed genoeg en dan voelt ze weer die pijn van vroeger en die onzekerheid. Ook al is ze niet meer voor onderdak, voedsel en liefde van haar ouders afhankelijk en dus niet meer in levensgevaar. Ze blijft dit geloven over haar zelf. Het kost haar plezier in haar werk en het nastreven en realiseren van haar ideeën.

Onbelangrijk

Een ander voorbeeld is van een jongetje dat vroeger tussen de regels door heeft begrepen dat hij onbelangrijk is. Nu vertoont hij gedrag van een "bemiddelaar". Hij zorgt ervoor dat iedereen aandacht krijgt, er geen disputen ontstaan, hij zorgt er goed voor dat hij neutraal blijft en laat vooral zijn eigen mening achterwege. Want stel je voor dat hij zijn mening wel geeft en die wordt afgekeurd, dan voelt hij weer die pijn van "ik ben onbelangrijk". De prijs die hij ervoor betaald is dat hij niet leeft volgens zijn eigen waarden en zelfs niet meer in contact is met zijn waarden.

Onbeduidend

Of een vrouw die ik ken van het schoolplein. Als je haar zo hoort praten dan heeft zij het perfecte leven. De relatie met haar man is ontzettend leuk en ze doen fantastische dingen, de kinderen doen het keurig op school, op haar werk gaat het ook voorspoedig, alles is fantastisch. Geen vuiltje te bekennen. Stel je voor dat ze eerlijk zou zijn. Dat ze zou vertellen over haar twijfels en zorgen, dan zouden mensen wellicht kunnen denken dat ze onbeduidend is, want dat gelooft ze over zichzelf. Het kost haar een enorm verlies aan echt contact.

Een quick fix!?

Een quick fix: verander je gedachten en daarmee je gevoel is te kort door de bocht. Het blijft immers hard werken als je gedachten op een dieper niveau worden gevoed, in dit geval een negatieve overtuiging over jezelf.

Waardevol en Sterk ipv Zwak

Eén van mijn cliënten vertelde dat hij het zat was dat er voortdurend over hem heen gelopen werd. Hij werd op het werk met de vervelende klusjes opgezadeld omdat hij de enige was die nooit nee durfde te zeggen. In de coachsessies ontdekte hij dat hij over zichzelf was gaan geloven dat hij zwak is. Vroeger als er op het schoolplein iets aan de hand was geweest dan zat zijn moeder er gelijk bovenop en regelde bijvoorbeeld het dispuut tussen hem en zijn vriendje. Zijn moeder deed erg beschermend en effende alle paden voor hem. Hierdoor had hij tussen de regels door gehoord dat hij niet voor zichzelf kon opkomen en is hij over zichzelf gaan geloven dat hij zwak is; dat hij het niet aankan om voor zichzelf op te komen. Deze cliënt heeft ontdekt dat dat helemaal niet waar is over hem. Hij is waardevol en sterk. Inmiddels komt hij voor zichzelf op en kiest welke klussen hij wel wil doen en welke niet en is een blijer mens.

Compleet ipv Niet Goed Genoeg

Een andere cliënt was voortdurend bang dat hij door de mand zou vallen. Dat hij als een slechte projectleider te boek zou komen te staan omdat zijn projecten niet de vorderingen boekten die hij graag zou willen boeken. Hij geloofde over zichzelf dat hij niet goed genoeg was. Hij voelde zich bovendien verantwoordelijk voor zaken die buiten zijn invloedssfeer lagen. Toen hij ging handelen vanuit de overtuiging dat hij compleet is, vond hij het prima om een presentatie te geven over de projecten die hij onder zich heeft. Hij ziet het nu als een gelegenheid om te laten zien welke vorderingen zijn projecten maken, waar hij het goed vindt gaan en waar hij zich zorgen over maakt. Hij voelt zich zelfverzekerd en staat open voor suggesties voor verbeteringen die hij kan doorvoeren en accepteert hulp. Hij heeft nu plezier in zijn werk en houdt energie over voor zijn privéleven.

Een van de manieren waarop ik coach is om je te ondersteunen bij het pro-actief handelen op basis van overtuigingen over jezelf die wel waar zijn over jou. Het levert je lichtheid, zelfverzekerdheid, plezier, energie en nog veel meer op.

Visualeer je nieuw gewilde gedrag/gevoel

Door voornemens te formuleren over het nieuwe gewenste gedrag, dit te visualiseren en te trainen laat je je onderbewuste weten hoe je wilt handelen en reageren. Na een maand bewust oefenen ga je merken dat je het nieuwe gewenste gedrag steeds vaker doet (bewust bekwaam). Na nog een tijdje, als het nieuwe gedrag goed is ingesleten neemt jouw onderbewuste het weer over (onbewust bekwaam). Je brein heeft dan een nieuw neuraal netwerk aangelegd. Het weet nu dat je wilt acteren volgens dat nieuw aangelegde programma. Je hebt vervolgens nog wel onderhoud te plegen op dat nieuwe gedrag. Iets wat je 20 of 30 jaar of langer op een bepaalde manier hebt gedaan, verander je niet zo maar. Dat je het kunt veranderen staat vast! Het vraagt liefde (i.p.v. afkeuring), zachtheid (i.p.v. hardheid), mildheid (i.p.v. strengheid), positiviteit (i.p.v. negativiteit) en creativiteit (i.pv. straffend) voor en naar jezelf

Rating: 5 sterren
1 stem